03.05.2010
Decizia 124 din 9 februarie 2010 (Decizia 124/2010)
referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si a celor ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
Publicat in Monitorul Oficial 272 din 27 aprilie 2010 (M. Of. 272/2010)
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Puskas Valentin Zoltan - judecator
Augustin Zegrean - judecator
Carmen-Catalina Gliga - procuror
Fabian Niculae - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si a celor ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, exceptie ridicata de Sindicatul Liber al Lucratorilor din Invatamant si Cercetare Stiintifica Neamt in Dosarul nr. 809/103/2009 al Tribunalului Neamt - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie problema conexarii dosarelor nr. 6.832D/2009-6.852D/2009, avand in vedere identitatea de obiect a acestora.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea acestor cauze.
Curtea, in temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, dispune conexarea dosarelor nr. 6.833D/2009-6.852D/2009 la Dosarul nr. 6.832D/2009, care este primul inregistrat.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, ca urmare a abrogarii Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant, modificata si completata prin ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 1/2009 si nr. 41/2009.
C U R T E A,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 3 iulie 2009, pronuntate in dosarele nr. 809/103/2009, nr. 817/103/2009, nr. 750/103/2009, nr. 757/103/2009, nr. 755/103/2009, nr. 802/103/2009, nr. 777/103/2009, nr. 837/103/2009, nr. 861/103/2009, nr. 835/103/2009, nr. 784/103/2009, nr. 838/103/2009, nr. 840/103/2009, nr. 833/103/2009, nr. 834/103/2009, nr. 778/103/2009, nr. 799/103/2009, nr. 828/103/2009, nr. 746/103/2009, nr. 808/103/2009 si nr. 745/103/2009, Tribunalul Neamt - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala pentru solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009.
Exceptia a fost invocata de Sindicatul Liber al Lucratorilor din Invatamant si Cercetare Stiintifica Neamt cu ocazia solutionarii unor actiuni civile avand ca obiect drepturi banesti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza ca, prin adoptarea acestor ordonante de urgenta, Guvernul refuza sa aplice o lege adoptata de Parlament, ceea ce incalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5), precum si ale art. 61 alin. (1). De asemenea, se arata ca Guvernul a adoptat ordonanta de urgenta cu incalcarea exigentelor stabilite de art. 115 alin. (4) si (6) din Constitutie, intrucat nu a indicat situatia extraordinara care a stat la baza emiterii acesteia, nu a motivat corespunzator urgenta acestei reglementari si a afectat drepturile constitutionale ale personalului didactic, si anume dreptul la un nivel de trai decent si protectia sociala a muncii.
Totodata, se considera a fi incalcate si dispozitiile art. 102 alin. (1) si (2), precum si ale art. 141 din Constitutie, intrucat Guvernul nu a consultat Consiliul Economic si Social atunci cand a adoptat aceasta ordonanta de urgenta.
In final arata ca, practic, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009, se modifica din nou Legea nr. 221/2008 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant, facand imposibila acordarea cresterilor salariale prevazute de acest act normativ adoptat de Parlament, ceea ce reprezinta o incalcare a rolului si functiilor Guvernului si o dovada in plus a imixtiunii Executivului in activitatea Legislativului.
Tribunalul Neamt - Sectia civila considera ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat adoptarea de catre Guvern a ordonantelor de urgenta nr. 1/2009 si nr. 41/2009 nu a fost motivata de necesitatea reglementarii intr-un domeniu in care legiuitorul primar nu a intervenit, ci, dimpotriva, de contracarare a unei masuri de politica legislativa in domeniul salarizarii personalului din invatamant adoptata de Parlament. Instanta mai retine ca, prin Legea nr. 221/2008, legiuitorul primar a stabilit conditiile si criteriile de acordare a cresterilor salariale, iar Guvernul, prin interventia sa ulterioara, intra in conflict cu dispozitiile art. 61 alin. (1) din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila. In acest sens, invoca jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, ca de exemplu deciziile nr. 1.221/2008, nr. 989/2009 s.a., apreciind ca ratiunile si considerentele care au stat la baza acestor decizii sunt aplicabile mutatis mutandi si in cazul prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
C U R T E A,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit prevederilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 30 ianuarie 2009, precum si cele ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
Prevederile legale criticate au urmatorul cuprins:
-Art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009: "La articolul 11 alineatul (1), literele a) si b) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«a) pentru perioada 1 ianuarie-31 martie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;
b) pentru perioada 1 aprilie-31 august 2009 se va acorda o treime din cresterea salariilor de baza obtinute prin aplicarea coeficientilor de multiplicare si a valorilor coeficientului de multiplicare 1,000 prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b;»";
-Art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009: "Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 11 alineatul (1), litera a1) va avea urmatorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficientii de multiplicare si valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevazuti pentru toate functiile didactice si didactice auxiliare in anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a si 3a;».
2. La articolul 11 alineatul (1), literele b) si c) se abroga.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b si 3b se abroga."
Autorul exceptiei sustine ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4) si (5) referitoare la statul roman, art. 20 alin. (1) referitoare la tratatele internationale privind drepturile omului, art. 41 alin. (2) privind munca si protectia sociala a muncii, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, ale art. 102 alin. (1) privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului, ale art. 115 alin. (4) si (6) privind conditiile de adoptare a ordonantelor de urgenta, precum si pe cele ale art. 141 privind Consiliul Economic si Social.
1. Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 au fost declarate neconstitutionale prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009, si, respectiv, prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009.
Asa fiind, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate a acestor prevederi legale a devenit inadmisibila si urmeaza a fi respinsa ca atare.
2. In ceea ce priveste dispozitiile din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009, analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior sesizarii instantei de contencios constitutional, Ordonanta Guvernului nr. 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 si in anul 2009 personalului din invatamant, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobata cu modificari prin Legea nr. 221/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost abrogata in mod expres prin art. 48 pct. 16 al cap. VI "Dispozitii finale" din Legea nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009.
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009, ca act normativ modificator al Ordonantei Guvernului nr. 15/2008, este si ea abrogata.
Fata de aceasta situatie, avand in vedere ca abrogarea prevederilor legale ce constituie obiect al exceptiei de neconstitutionalitate a intervenit ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, devin aplicabile dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 potrivit carora instanta de contencios constitutional se pronunta asupra "unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dint-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare".
Ca atare, Curtea urmeaza sa respinga, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a acestor norme legale criticate.
Curtea mai constata ca dispozitiile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 erau oricum afectate de vicii de neconstitutionalitate, intrucat modificau niste dispozitii legale declarate neconstitutionale prin Decizia nr. 842 din 2 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 464 din 6 iulie 2009 si, respectiv, prin Decizia nr. 989 din 30 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009. Curtea reaminteste considerentele de principiu din Decizia nr. 983 din 30 iunie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 531 din 31 iulie 2009, unde a retinut ca nici modificarea sau completarea dispozitiei legale criticate de catre legiuitorul ordinar sau delegat nu poate acoperi neconstitutionalitatea constatata de catre Curtea Constitutionala, actele normative succesive de modificare sau completare fiind lovite de acelasi viciu de neconstitutionalitate in masura in care confirma solutia legislativa declarata neconstitutionala din punct de vedere intrinsec sau extrinsec. O atare solutie se impune si pentru ca viciul de neconstitutionalitate stabilit de instanta de contencios constitutional trebuie eliminat, si nu perpetuat prin actele normative succesive de modificare si completare. In cazul de fata, Guvernul, in calitate de legiuitor delegat, prin Ordonanta de urgenta nr. 41/2009, a persistat in hotararea sa de a nu lua in considerare prevederile Legii nr. 221/2008, reducand majorarile salariale stabilite de Parlament.
Pentru motivele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
D E C I D E:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar si a celor ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri in domeniul salarizarii personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, exceptie ridicata de Sindicatul Liber al Lucratorilor din Invatamant si Cercetare Stiintifica Neamt in dosarele nr. 809/103/2009, nr. 817/103/2009, nr. 750/103/2009, nr. 757/103/2009, nr. 755/103/2009, nr. 802/103/2009, nr. 777/103/2009, nr. 837/103/2009, nr. 861/103/2009, nr. 835/103/2009, nr. 784/103/2009, nr. 838/103/2009, nr. 840/103/2009, nr. 833/103/2009, nr. 834/103/2009, nr. 778/103/2009, nr. 799/103/2009, nr. 828/103/2009, nr. 746/103/2009, nr. 808/103/2009 si nr. 745/103/2009 al Tribunalului Neamt - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 februarie 2010.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae
Publicat de LIVIU MARIAN POP la 5/03/2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu